Değişim

1979 hem ülke açısından hem de benim için çok önemli bir yıl oldu. Şubat’ın 17’inde ordumuz Vietnam’a karşı saldırıda bulundu. İki yüz bin asker Guangxi ve Yunnan’dan Vietnam topraklarına girdi. Ertesi gün kahvaltı ederken Li Chengwen adında kahraman bir askerin düşman mevzilerine bombalı bir intihar saldırısı gerçekleştirdiğini duyduk radyodan. Benimle birlikte askere yazılan pek çok silah arkadaşım cepheye gönderildi. İçten içe kıskanıyordum onları. Ben de onlarla birlikte cepheye gidip ne kadar kahraman olduğumu göstermeyi çok istiyordum, eğer savaşı sağ salim atlatırsam yiğitlik mertebesine yükselecek, sağ çıkmazsam da en azından anne ve babamı şehit mertebesine çıkaracaktım, böylece politik statüleri değişecek ve beni boşa yetiştirmemiş olacaklardı. Böyle düşünce çok basit ve naif olabilir, ama işin aslını söylemek gerekirse benimki gibi politik baskı altında olan orta sınıf köylü ailelerinin çocuklarının hepsinin böyle çarpık düşünceleri vardı işte. Aşağılık bir yaşam sürmektense şanlı bir ölümü tercih ediyorduk hepimiz. Ön cephede savaşmak uzun vadede bizim birimin itibarını da yükseltecekti hem, ister talim ister egzersiz yapmak olsun, ister nöbet tutmak ister bedensel güç harcayacağımız herhangi bir iş, bizden beklenen her şeye gözü kapalı ve büyük şevkle atlıyorduk hemen. Ama savaş çok kısa sürdü ve birimimiz yeniden eski haline döndü. s.57-58

.

Büyük haydutların yaptıklarının üçte biri kahramanlık içerir, kahramanların yaptıklarının üçte biri de haydutluk. s. 18

.

İlk durağımız Tiananmen Meydanı oldu, fotoğraf çektirmek için sıraya girdik hemen, sonra da Başkan Mao’nun anıtmezarında sıraya girdik saygılarımızı iletmek için. Kristal bir tabut içinde uzanan Başkan Mao’yu görünce iki yıl önce vefat ettiğini duyduğumuz gün yaşadığımız o dağları devirip yerleri sarsan şoku hatırladım birden, dünyada ölümsüzlere yer olmadığını anlamıştım o zaman, rüyamızda görsek bile inanamazdık Başkan Mao’nun bir gün öleceğine, ama olan olmuştu işte. Başkan Mao öldüğünde Çin’in bittiğini düşünmüştük, oysa onun ölümünden iki sene sonra Çin’in hiç de bitmediğini, aksine yavaş yavaş daha iyi olmaya başladığını gördük. Üniversiteler kapılarını yeniden açtı, köylerdeki toprak ağaları ve zengin köylüler uzun süredir takmak zorunda oldukları o ahmak şapkalarını çıkardılar, köylü aileler daha iyi besleniyordu artık, Üretim Tugayı’nın inekleri bile şişmanlamıştı. Hatta benim gibi biri bile Tiananmen Meydanı’nda fotoğraf çektirip Başkan Mao’nın anıtmezarını kendi gözleriyle görebiliyordu artık. s. 46

.

Uzun uzun düşündüm, köyden kurtulup kaderimi değiştirmenin tek çıkar yolu belki de orduya katılmaktı. Asker olmak zor birşeydi, yine de üniversiteye girmekten daha kolaydı sonuçta. s.32

.

Yazabileceğim ilhamı bulana dek, okuduklarımdan alıntılar..

Değişim, Mo Yan, 94 sayfa, Can Yayınları, Yazar: Kova

Degisim

2 Replies to “Değişim”

  1. Yazarın Nobel aldığı 1040 sayfalık “İri Memeler ve Geniş Kalçalar” isimli romanına başlamak için uygun anı kolluyorum. Kitapla ilgili yorumunuzu da yazarsınız belki. Alıntılar ilgi uyandırıcı ve düşündürücü doğrusu. Sevgiyle…

    Liked by 1 kişi

  2. İri Memeler Geniş Kalçalar’ı ben de bir iki sene evvel radarıma almıştım. Uzunluğundan dolayı gözüm korktu, erteledim. Ben de uygun zamanı kolluyorum. Sanırım daha bir kış vakti. Murakami’nin 1250 sayfalık 1Q84’ünü tek seferde ve kışın okumuş olmaya tutunuyorum. 🙂
    Değişim kısacık bir kitap. Bloguma sadece alıntıladım, ama Goodreads’e kısa bir yorum girdim. Linki kopyalıyorum. Sevgiler..
    https://www.goodreads.com/review/show/1721413055

    Liked by 1 kişi

Bir Cevap Yazın

