Renk

Şehirlerin renkleri var mıdır? O renk gerçekten insanın gözünün gördüğüyle mi yoksa hisettirdikleriyle mi kodlanır?

İstanbul’a bakıyorum. Yaşadığım İstanbul’u yeşil (ağaç, bitki, bayır, çayır) ve mavi (gök, deniz) aralarına serpiştirilmiş sarı, pembe, gri betonlar, kırmızı, mavi, yeşil neonlar, durmadan akan kırmızı stoplar, sarı farlar olarak tarif ediyorum. İstanbul’u renkli düşünüyorum, renkleriyle hissediyor, düşlüyorum. Ama alt zeminde -bütün betonlara, inşaatlara, kulelere, demirlere rağmen- yeşil ve maviyle temellerini atıyorum.

İstanbul
İstanbul

Misal 1 senelik Paris yaşantımda şehrin rengini aldığımı memleketten ziyaretçiler geldiğinde anlayabilmiştim. Paris geleneğine sahip çıkmış, ihtişamlı, zengin görünümlü, altınlı, varaklı, kubbeli, dikilitaşlı, bol fıskiyeli, havuzlu, parklı bahçeli, bir o kadar da yeşil bir şehirdir. Gezen turist bunu görür, bunu anlar. Yaşayan içinse gridir Paris. Gıpgri. Taş binalar, binaların içinde tavan aralarına tırmanan basamaklar, gerçek Fransız tipi balkonlar, bulutlu havalar, yağmurlu semalarla fiziksel olarak rengini çökertir üstünüze. O renklere alıştıkça ruhunuz da griye döner ve üstünüze taşır gerçeğini. Orda aldığım, giydiğim bütün kılık kıyafetler gri olup çıkmıştı. Gri pantolon, gri kazak, gri penyeler, gri ayakkabılar, gri palto, gri çanta, gri şapka. Hepsi aynı anda giyilmese de griyim gri temasının rol modeli olabilirdim.

La Motte Picquet Grenelle, Paris
Paris

Ortadoğu’nun, Afrika’nın renkleriyse sarı bazlıdır. Hardaldır. Çöldür, sıcaktır, güneş tepededir, sarıdır, cayır cayırdır. Gök de sarıdır, toprak da çünkü dere tepe topraktır, taştır, kumdur, rüzgar kurudur, hava kavurucu. Türkiye’de ilk bu sarı renk hissini seneler evvel Diyarbakır’a gittiğimde almıştım. Sonra Kudüs’e, arkadan Kahire’ye, en son Zanzibar’a. Güney Afrika’ya sarı demem örneğin. Güney Afrika’ya Afrika der miyim, o da ayrı bir konu. Saçma mı? Değil. İki okyanusa kıyısı olan Güney Afrika’ya kıta Afrikasında bambaşka renkler veririm, ama sarı değil.

Saqqara
Kahire

Hindistan’a ise gitmedim. Böyle bir renk kodlaması içinde tek bir skalaya sığdırılmayacak kadar çeşitli, çeşnili olacağını tahmin ederim, ama Mumbai tarafı için yukarıda tarif ettiğim sarı hakimiyetin nemli ıslaklık farkıyla kendini hissettireceğini hayal ederim. Hayal işte. Gerçekle her zaman tutması şart değil. Hindistan’a gitmeye henüz hazır değilim. Şimdilik hayallerim, izlediklerim, okuduklarım ve dinlediklerimle resmetmekteyim. Belki bir gün gerçeğini fotoğraflayabilirim.

İnsanların da renkleri var mıdır? Kiminin teninin, kiminin sesinin rengi onu anlatabilir, kiminin saçının, kiminin dişlerinin, kiminin yürüyüşünün kiminin sadece kendisi oluşunun. Belki de kendi renklerimiz dolayısıyla belli renkteki yerlere çekilir ya da bir türlü gitmek istemeyiz. Sadece renkleri için yolculuk yapabileceğimizi düşünebilir miyiz?

Şu Kuzey Işıkları Auroa Borealis benim için öyle bir çekim merkezi örneğin. Lakin, en ufak yaprak kıpırtısının esintisiyle üşüyen bünyem için arktik soğukla mücadele ütopik mi distopik mi olur emin değilim. Acaba menopoza girişle huzura erer miyim? Neyse, bu konuyu geçelim.

Yine bambaşka yerlere geldim. Oturduğumda dün bitirdiğim Cesur Yeni Dünya üzerine yazmaya başladıydım. Sonra fikir değiştirip son seyrettiğim Hint filmi The Lunchbox‘a geçtim. Şimdi nerdeyim? Beyaz kanepenin üstünde, kucağımda kahverengi yastıkla, yerde uyumakla bana bakışlar atmak arasında gidip gelen kırmızı gözlü oğlum Coffee’yle karşı karşıya.

Coffee & Hippo

Ay Yay’daymış bugün. Uzak memleketler, yabancı kültürler üstüne hayaller, felsefe yürütmeler duygusal olarak anlam kazanmış, ihtiyaçları tamamlamış. Zira Cesur Yeni Dünya da beni uzaklara, geleceğe, ütopik bir Londra’ya taşımıştı, Lunchbox da inanılmaz bir öğle yemeği dağıtım ağı olduğunu öğrendiğim Mumbai, Hindistan’a. Katmer katmer renk.

Kapanışı bir kuple müzikle yapsam o nasıl bir renk katar acep? Misal bu yazıyı yazarken kulağıma takılan I couldn’t play my guitar like a man. Şöyle karamelize, acı tatlı, kavruk bir renk verir mi? Deneyip görelim.

 

3 Replies to “Renk”

Bir Cevap Yazın

