İzlanda, Yeni Zelanda ve Top of the Lake

Bir blogda dünyadaki saf enerji noktalarını içeren yerleri okumuştum. Aklımda kalanlardan biri İzlanda’daydı. Ah İzlanda… Gitme hayalleri kurduğum noktalardan biri.

İzlanda’nın böylesi bir enerji kaynağı olmasını kendimce dünyanın bir ucu Kuzey Kutbu’na yakınlığından, az insan ve yerleşim dağılımından, senenin bir yarısı karlar altında kalıp korunan, diğer yarısı karların eriyip suladığı yemyeşil coğrafyanın ortaya çıkmasından, bu yeşillliğin, saflığın ürettiği oksijenden, yanardağ enerjisinden kaynaklı birtakım anlamlandırmalarla mantıklı bulmuştum. Bir de spiritüel yanları gelişmiş, dünyada insanlar dışında yaşayan varlıklar olduğuna inanan yerlilerine de paye vermiştim. Reykjavik’te yapılan psikoloji testlerinde ‘dünyada dünya dışı varlıkların yaşadığına inanıyor musunuz?‘ sorusunun çıkarıldığını söylemişti bir yakınım. Sebebi çoğu ‘evet, elfler‘ diye cevap veriyormuş ve bölgesel olarak elflerin yaşadığına inananların aklının yerinde olmadığına hükmetmek oranın mantık kuralları çerçevesinde mantıksız kalıyormuş. Elflerin okulu bile varmış, Özgür Mumcu geçen sene yazmış.

İzlanda/Iceland
Taken from 12160.info

O blog yazısını bulamadım ve diğer noktaları tam hatırlayamadım, ama dünyanın aynı eksen üstünde yer alan diğer ucundaki Yeni Zelanda’yı da kendimce benzer bir yere koydum. Birinin başı Kuzey Kutbu’nda, diğerinin ayağı Güney Kutbu’nda. Dünya haritasını açıp baktığımda diyagonal olarak dünyayı bir uçtan diğerine uçmak için harika bir rota. Bakınız şekil 1A. Yeni Zelanda da dünya gözüyle görmek istediğim bir başka doğa harikası. Giden bir çift arkadaşımız şöyle tabir etmişlerdi:

‘Dünyada bir cennet olduğuna inanıyorsanız, işte orası Yeni Zelanda!’

Böyle uzun bir giriş yaptım yapmasına, ama aslında benim bahsetmek istediğim bir TV dizisi. Dizinin konusunun ötesinde, ya çekim mekanları ve satır aralarında verdikleri beni tahminimden fazla etkiledi ya da etkisi çok taze. Konuya gelemedim bir türlü, hala geveliyorum. Hmm, tahminimden uzun bir yazı olacak.

İskandinav dizi merakımız sonrası Yeni Zelanda’da geçen bir mini dizi bulduk.

Top of the Lake.

Top of the Lake
Taken from see-saw-films.com

Dizi bir polisiye. 12 yaşında hamile olduğu anlaşılan genç bir kızın kaybolmasıyla onu bulmak üzere peşine düşen kadın dedektif, polis ve babası arasında kurgulanıyor. Bir de bu hikayeyi besleyen ‘featuring’ bir hikaye var. Çeşitli sorunları dolayısıyla bir ‘guru‘ etrafında toplanıp dünyanın o ucuna rehabilitasyona giden bir nevi ‘new ager’ kadınlar komünü.

Hikaye kaybolan kızın peşi sıra seyreder gibi görünürken görünenin ötesinde bir hikaye izliyorsunuz. İnsana, insanlığın tuhaflığına, varoluşun karmaşıklığına, topluluklara, cemaat/cemiyet ilişkilerine dair gelişen, hayata dair bir hikaye. Bunda vahşi doğanın ortasında, harika bir gölün etrafında konuşlanmış mekanın, bu doğanın tabiatına uygun vahşilikte yaşayan egzantirik karakterlerin de etkisi var tabii. Vahşi doğa ve vahşi insanlar derken tırnak içinde kullanmalıyım bu ifadeleri çünkü olumsuz manada söylemiyorum. Başta bahsettiğim saf enerji noktalarına gönderme yapmak istiyorum. Hava, doğa o kadar saf, bozulmamış ki o yüzden de harika, cennetsi ve vahşi. İnsana dair her şey de öyle. Vahşi. Dürtüsel. Bana başka bir oluş şekli, başka bir gezegen hissi geçirdi.

Dizinin geçtiği Glenorchy
Taken from glenorchy.net.nz

Diziyi seyrederken Yeni Zelanda’yı ağzımın suları akarak içime çektim, ara ara da İzlanda’yı hayal ettim, iki coğrafyayı bir şekilde birbiriyle ilintilendirdim. Herhalde bunu bir şekilde çağırdım. Dizinin bir yerinde guru’küt diye ‘Reykjavik’e ilk uçak ne zaman? Gitme zamanı geldi‘ demesin mi? Haha, yağlarım eridi!

Guru, ara ara ortaya attığı sert, çarpıcı ifadeler, kısa, net, basit ve son derece gerçek sözlerle hem güldürdü hem düşündürdü beni. Kendime çıkardığım (hatta unutmuş olduğumu farkedip tekrar hatırladığım) alıntı şu oldu.

‘Follow the body. The body will tell you’

Bedenini takip et. O sana ne yapman gerektiğini söyler.

Ne zamandır bedenimle ilgili oldukça düşünsel boyuttayım. Bedenimden koptum, halbuki o bana konuşuyor, farkındayım. İşaret geldi sanırım.

Dizinin başrolünde Madmen’deki sekreterken metin yazarı olan Elizabeth Moss oynuyor. ‘Guru’yu ise Holly Hunter canlandırıyor. Diğer karakterler de Lord of the Rings, War Horse, Xenia, Galactica gibi film ve dizilerden tanıdık yüzleriyle göz kırpıyorlar. Yönetmen Oscar’lı Jane Campion. Çekimler, planlar, kadraj kullanımlarında Campion şahestesini konuşturuyor. Diziyi inceleyen bir makale ‘Yeni Zelanda hiç bu kadar olağanüstü görünmemişti’ diyor.

Yeni Zelanda ve İzlanda kısmına dönecek olursak, oraları düşünmek bile bana meditasyon gibi geliyor. Bir ara bunu sanallıktan çıkarıp gerçekliğe dönüştürme hedefini kendime koyuyorum. Bakalım. Zamanı gelecek ve İzlanda/Yeni Zelanda aksında gidip geleceğim. Bu saf enerji noktaları bir gün belleğimde, ruhumda ve bedenimde görülmüş, içine çekilmiş ve hazmedilmiş olarak yerlerini alacaklar.

O zamana kadar birinin dizisiyle idare edelim. Top of the Lake harika bir coğrafyada geçen, bambaşka yaşayışlara dair ipuçları veren, isteyeni varoluşun felsefesini sorgulatabilecek kadar derin düşüncelere itebilen ilginç bir izlemelik diyelim.

7 Replies to “İzlanda, Yeni Zelanda ve Top of the Lake”

  1. İzlanda ve Yeni Zelanda için çok derin duygular besliyorum. Böyle güzel duygular beslediğim bir diğer ülkede de yaşamak nasip oldu işte. Bu coğrafyalar beni benden alıyor gerçekten. En yakın planlarımızdan biri İzlanda’ya gitmek bizim de… Diziyi de Dizimag’dan izlemeye başlıyorum bugün. Hatta birazdan 🙂

    Beğen

  2. Evet şanslısınız, tadını da çıkarıyorsunuz gördüğüm kadarıyla. Bize de birazını görmek kısmet oldu, şükür.
    İzlanda, Yeni Zelanda ve derin duygular. Çok güzel tabir! Sevdim.
    Bakalım diziyi beğenecek misiniz.. Ben de bu ‘derin duygular’ dolayısıyla kapılmış olabilirim. Bir solukta bitti. Ve yine seyrederim. 🙂

    Beğen

  3. Dün ilk bölümü seyrettim, beğendim. Şimdi devam edeceğim 🙂

    Elimizden geldiğince her yeri görmeye çalışıyoruz. Sizin de yine geleceğinize şüphem yok, İrlanda çağırıyor insanı 🙂

    Beğen

  4. Geri bildirim: Titreşim « MINDMILLS

Bir Cevap Yazın

