Hangi Aile?

Geçen haftam yoğun bir seans maratonuyla geçti. Bir hafta içinde üç seans için zihnimin, sezgilerimin, astroloji eğitimimin kapılarını açtım ziyaretçilerime. Biraz zorladım kendimi, itiraf ediyorum. Boğa dönemindeyiz, hayatın tadını çıkaralım derken baktım benim Mars ‘hadi durma, daha fazla, daha fazla’ diye diye arkadan bir itekledi beni ki, Pazar günü itibarıyla pilim bitmişti. Dün bütün günü olması gereken tatlı miskinlik, ağır tempo, hayatın dünyevi tatlarına kendimi bırakarak geçirdim.

Geçtiğimiz haftaların gündeminde Boğa burcunda Güneş Tutulması olduğundan sahip olduklarımız, değerlerimiz, başlangıçlar bitişler üstüne konuştuk haliyle. İlginç bir şekilde her üç seferinde de aile konusunun vurgulandığını farkettim. Bu beni kendime döndürüp düşündürdü.

Kime aile diyoruz hakikaten? Bizi doğurup yetiştiren anne-babamız, birlikte büyüdüğümüz abla, ağabey, kardeşlerimiz, daha da büyütürsek teyzeler, amcalar, halalar, dayılar, anneanneler, babaanneler, dedeler mi? Yetişkin olup evi ayırıncaya kadar buradaki tanım nispeten ayrımsanabilir de ya hayat arkadaşımızı bulduktan, kendimiz bir çekirdek aile oluşturmaya başladıktan sonra?

Toplumsal kültürümüzden gelen güçlü aile bağlarının evlenip çoluk çocuğa karıştıktan sonra bile aynı bağlılık, beraberlik içinde sürmeye devam etmesi bu aile kavramının mitoz bölünerek büyümesine sebep oluyor. Bazen bu beraberlik fiziksel veya geleneksel mecburiyetlerden (aynı evde yaşamak gibi) sürüyor, bazense duygusal bağlarını çocukluktaki naiflik içinde sürdürmek, hala ana ailenin bir alt kolu olarak fonksiyon göstermekten ileri geliyor.

Tabii burada kastettiğim ‘hadi bakalım, madem evlendik, bir partner bulduk, artık ailemizden kopma vaktidir’ değil. Odağa kimi koyduğumuz, bir aile olma kavramına bizzat ne kadar yatırım yaptığımız, yetişkinliğe gerçek anlamda adım atıp atmadığımız, gerektiği yerde ailenin dışında, objektif kalıp kalamadığımız.

Mütercim-Tercümanlık okurken Turkish Writing isimli (şu anda hatırlayıp ne kadar da anlamlı bulduğum!) güzel Türkçe yazmak, kullanmak, ifade etmek üstüne bir dersimiz vardı. Hoş, dersi veren hocamızın soyadı da Güzelşen’di. Pek severdik kendisini. Anmış olayım burdan. Türkçe ve batı dillerinin arasında bir karşılaştırma yaparken bizim dilimizin ‘akrabalık ilişkilerine önem veren’ bir kültürden geldiğinden bahsetmişti. Bunu hiç unutmadım. Neden derseniz, çok basit bir örnekle İngilizce, Fransızca, Almanca’da teyze, hala, yenge için sadece bir tanım, aunt, kullanılırken, Türkçe’de bu ifade ailedeki bu dişi kişinin size olan akrabalık ilişkisini bizzat tanımlayacak detayda ayrı ayrı isimlendirilir. Ohoo oh, amcalar, dayılar, enişteler, sonra görümceler, eltiler, kaynanalar, kaynatalar, sonra sonra bacanaklar, dünürler. Artık gerisini siz getirin.

Dil yaşayan, evrim geçiren bir organizma. Ve tüm dillerde ciddi bir İngilizce atağı var, göz ardı edilemez bir gerçek. Ammavelakin Türkçe’yi Türkçe yapan bu akrabalık ilişkileri gibi kültürel, toplumsal unsurlar hala dimdik durmakta, ayakları sağlam yere basmakta.

İşte bu dilimizde bile görünen akrabalık ilişkisi ve önemi aile kavramını yaşayışımızı, içselleştirmemizi de etkiliyor. Şu aralar üstüne kafa yorduğum konu ne zaman anne-babamızın çocuğu olmaktan, kendimizi hala bizi dünyaya getiren ailenin parçası saymaktan çıkarıp kendi eşimizle küçük, çekirdek bir aile olarak tanımlamaya başlıyoruz? Sakın bana imza atıp evlenince demeyin! Ve tabii hangisi daha önemli? Geldiğimiz aile mi, bizzat kendi oluşturduğumuz aile mi? Neden biri diğerinden önemli olmalı diye sorarsanız sorum birinin ötekine rekabeti değil. Büyüyüp olgunlaşmak, yetişkin olmak, bir evreyi kapatıp diğerine adım atmak. Tüm meselem bu.

Aile

Bu sorunun cevabı zor. Belki de yok. Siyah beyaz değil, grilerde saklı dengesi.

Kıssadan hisse, baktım, bugün Ay Yengeç’teymiş. Aileye, temellerimize, aidiyetimize dair bu satırlar dökülürken biraz Kova’nın idealarında kaybolmuş olabilirim. Dreams of an Aquarian.

6 Replies to “Hangi Aile?”

  1. benim de hayatımın tümünde yaşadığım sorgulamalarımın başında geliyor “ailem”. yaşanan her duygunun temelinde yatan.. evlendikten sonra ise nasıl konumlandırılacağımı bilemediğim. insanın, kendini dışında sandığı her an karşısına dikilip kendini hatırlatan. asla tarafsız bakmayı başaramadığım. en tarafsız olduğum zamanlarda bile yine de yargılarımda onlardan bir parça bulduğum “ailem”. onlardan çok farklıyım dediğim anda bile aslında ne kadar onlardan olduğumu gördüğüm ailem..

    yapmamız gereken en önemli şey. dediğiniz gibi “kendi ailemizi” oluşturmak. ve ailemizin yaptığı gibi farklı renklerin buluştuğu bir gökkuşağından yeni bir karma yaratmak. birbirine koşut olmayan birbiriyle barışık.. ne kadar olabileceği şüpheli de olsa korkmamak. 🙂

    Beğen

  2. Sevgili kalembiti ceyn,
    Bizi biz yapan değerlerin (ama kabul edelim, ama karşı çıkalım) bizzat ailemizden bize aktığını, bu değerlerle yoğrulduğumuza inanıyorum. Bu değerleri bilip dışına çıkabilmek ve kendi değer sistemimiz oluşturabilmek, işte büyüme ve olgunlaşma böyle başlıyor. Ne sadece ailemiz olduğu için bize akıtılanları körü körüne sahiplenmek, ne de karşı çıkmak için karşı çıkmak. Sonuçta geldiğim nokta düşünerek, birey ve yetişkin olarak kendini, değer sistemini ifade edebilmek, kendi ‘aile’ kavramını oluşturabilmek.
    Uğradığınız ve katkınız için teşekkürler. 🙂

    Beğen

  3. Gerçekten de aile olmak çok önemli bir kavram ülkemizde. Yazınızı okuduktan sonra kendime sordum soruyu? Ve ruh eşimle evlenince biz bir aile olduk. Ve aile olmak için, aile gibi hissetmek için imzaya gerek yok diye düşünüyorum.
    Ailemden(anne-baba-kardeşten) öğrendiğim çok şey var. Öğrendiklerimi harmanlayıp kendi ailemi kurdum diye düşünüyorum.
    İyi akşamlar.

    Beğen

  4. Merhaba gulsahtoptas,
    Sizin adınıza sevindim. Evet, aile olmaya önem veriyoruz. Umarım sadece bu ‘konsept’e değil, içini anlamlı bir şekilde, kendi değerlerimiz doğrultusunda doldurmaya da. İmza konusuna katılıyorum. Sevgiler..

    Beğen

Bir Cevap Yazın

